Plan afaceri model: Plan de marketing

Analiza pietei – De ce?
Nu conteaza cat de bun este produsul sau serviciul oferit, o afacere nu poate reusi fara o strategie de marketing bine pusa la punct. Aceasta etapa incepe cu o analiza sistematica a pietei. Este foarte periculos sa-ti asumi faptul ca deja sti ce se intampla pe piata si care sunt tendintele ei, fara un studiu in prealabil. Tu trebuie sa faci acest studiu ca sa fi sigur ca te aflii pe drumul cel bun. Utilizati procesul de planificare a afacerii ca o oportunitate pentru a strange date si raspunsuri la intrebari. Timpul tau va fi bine folosit.
Analiza pietei – Cum?
Sunt doua tipuri de analiza a pietei: primara si secundara.
Analiza primara inseamna sa-ti construiesti propriile tale date. De exemplu, tu poti contoriza traficul unei anumite locatii, poti nota competitorii, poti lua interviuri si face studii de piata pentru a afla nevoile consumatorilor.
Analiza secundara inseamna sa folosesti informatii care sunt publice. Acestea pot fi: ziare, reviste, analize ale industriei, rapoarte demografice, rapoarte privind anumite tendinte, grafice si alte analize ale unor institutii specializate,carti etc. Poti gasi acest tip de informatii in librarii, online, la registrul comertului si camera de comert, la anumite agentii governamentale etc.
Folosind internetul poti gasi mai multe informatii decat poti folosi tu vreodata. Camera de comert si registrul comertului iti pot oferi informatii bune despre zona ta de activitate. Locul unde se fac tranzactii economice, bursele, au baze de date care ofera informatii excelente despre tendintele pietei.
O analiza a pietei facuta de experti poate fi foarte costisitoare, si nu este recomandata pentru afacerile mici si medii. Sunt atatea carti care iti arata cum sa faci singur aceste lucruri.
Atunci cand scrii planul tau de marketing, fi cat mai explicit posibil; ofera statistici, numere, si surse. Planul de marketing va fi la un aumit moment dat, baza tuturor proiectilor privind vanzarile.
Economie
Data despre industria dumneavoastra:
1. Care este marimea totala a pietei de desfacere?
2. Ce procentaj vor avea produsele tale din aceasta piata? (Este importanta numai daca tu crezi ca vei fi un factor major pe piata.)
3. Cereri actuale pe piata tinta.
4. Tendinte in piata tina – tendinte de crestere, tendinte in preferintele de consum, si tendinte in dezvoltarea produselor.
5. Potentialul de crestere pentru o afacere de marimea ta.
6. Care sunt obstacolele cu care va confruntati ca sa intrati pe piata ca o firma noua? Cateva obstacole sunt:
- Costuri ridicate de infintare
- Costuri ridicate de productie
- Costuri ridicate de marketing
- Tehnologii si utilaje
- Costuri de formare si perfectionare a angajatilor
- Costuri de transport
- Sindicatele
- Costuri pentru promovarea marcii si acceptarea ei
7. Cum vei depasi aceste bariere?
8. Cum iti va influenta afacerea urmatoarele schimbari ce pot aparea?
- Schimbari tehnologice
- Schimbari legislative
- Schimbari economice
- Schimbari in industrie
Produse
In sectiunea Produse si servicii ai descris produsele si serviciile pe care ai vrut sa le oferi din punctul tau de vedere. In cele ce urmeaza vei invata sa le descrii din punctul de vedere al consumatorilor.
Caracteristici si Beneficii
Fa o lista cu cele mai importante produse sau servicii.
Pentru fiecare produs sau serviciu:
1. Descrie cea mai importanta caracteristica. Ce il face special?
2. Descrie beneficiul. Ce va reprezenta acel produs pentru client?
Noteaza toate diferentele intre caracteristici si beneficii, si gandestete la ele. De exemplu, o casa care ofera adapost, are un anumit design si dureaza o perioada mare de timp este facuta din anumite materiale; acestea sunt caracteristicile. Beneficiile includ mandria proprietarului de a o avea, un sentiment de securitatea financiara si siguranta furnizate famililei etc. Tu vei construi caracteristici pentru produse ca sa poti vinde beneficii.
Ce servicii oferi dupa ce ai vandut produsul? Cateva exemple sunt: transportul, garantie, asigurarea de service, suport tehnic, politica de returnare etc.
Consumatorii
Identifica consumatorii tinta, caracteristicile lor si pozitionarea lor geografica.
Descrierea va depinde de ce vrei tu sa vinzi, de exemplu va exista o diferenta daca vei vrea sa vinzi catre o firma sau direct consumatorilor (persoanelor fizice sau juridice). Daca vei vinde consumatorilor un produs si o vei face printr-un punct de distributie, gen angro sau puncte de vanzare cu amanuntul, atunci va trebui sa analizezi atat consumatorul cat si intermediarii carora le vei vinde produsul.
Poti avea mai mult de un singur grup de consumatori. Identifica cel mai important grup. Apoi pentru fiecare grup de consumatori, construieste cea ce se numeste profilul demografic:
1. Varsta
2. Sex
3. Locatie
4. Nivelul lor de venit
5. Clasa sociala si ocupatia
6. Nivelul de educatie
7. Altele ( specifice ramurii tale economice)
8. Altele ( specifice ramurii tale economice)
Pentru consumatorii tip firma (persoane juridice), factorii demografici pot fi:
1. Ramura economica (sau o parte a ei)
2. Locatia
3. Marimea firmei
4. Cerintele de calitate
5. Nivelul tehnologic al produsului sau serviciului dorit
6. Nivelul pretului
7. Altele ( specifice ramurii tale economice)
8. Altele ( specifice ramurii tale economice)
Competia
Care sunt produsele si companiile care vor fi concurentele tale?
Fa o lista cu cei mai mari competitori:
(Nume si adresa)
Aceste companii iti vor face concurenta pe tot ansamblu vanzarii sau doar in anumite locatii, pe anumite produse, sau doar anumitor tipuri de clienti?
Sti care sunt competitorii tai indirecti? (De exemplu magazinele de inchiriat si vandut filme sunt in competitie cu teatrele, cu toate ca sunt afaceri diferite.)
Cum se va compara produsul sau serviciul oferit de tine, cu cel al concurentei?
Foloseste tabelul de mai jos pentru a-ti compara afacerea ta cu a celor mai importanti doi competitori. In prima coloana sunt trecuti factorii de competivitate. Din moment ce acestia variaza de la industrie la alta, tu poti sa-ti customizezi propria ta lista de factori.
In a doua coloana, Eu, noteazati cum crezi tu ca vei patrunde in “mintile consumatorilor”. Apoi verifica daca acesti factori reprezinta un atu sau o slabiciune pentru tine. Incearca sa fi destul de onest cand completezi acest tabel. Daca tu crezi ca anumiti factori sunt un dezavantaj pentru tine trecei. Acest lucru iti va descide ochii si in viitor vei sti ce ai de indreptat. Tine minte ca nu poti fi perfect pentru toti oamenii. In realitate, a incerca sa fi perfect duce ca multe afaceri sa dea faliment deoarece incercarea de a fi perfet consuma foarte multe resurse si timp.
Acum analizeaza pe fiecare competitor in parte. Trece in cateva randuri care sunt atu-urile si slabiciunile majore pentru fiecare factor in parte.
In ultima coloana, estimeaza importanta fiecarui factor pentru clienti. 1 = crucial; 5 = nu asa important.
Tabelul 1: Analiza competivitatii

Acum, scrie un scurt paragraf cupranzand avantajele si dezavantajele competitiei.
Nise
Acum dupa ce ai analizat sistematic industria ta, produsele tale, consumatorii tai tinta, si competitia, iti poti face o imagine cu afacerea ta si locul ei in “lume”.
Intr-un scurt paragraf, defineste nisele, partile unice din piata. De exemplu site-ul www.pafaceri.ro se adreseaza tuturor celor interesati de afaceri. El ofera planuri de afaceri, idei de afaceri, informatii despre francize etc. Pentru acest site categoria idei de afaceri reprezinta o nisa.
Strategie
Contureaza o strategie consistenta despre cum sa ataci mai bine aceste nise. Daca esti primul pe toate nisele componente ale afacerii tale vei fi primul si in afacere.
Promovare
Cum vor auzi consumatorii de produsele tale?
Ai identificat mijloace cele mai atractive ca si cost pentru promovarea produselor tale?
Ce imagine proprie vrei sa promovezi? Cum vrei sa te vada consumatorii?
Ai si alte metode de promovare decat publicitatea platita? (cataloage, te bazezi pe promovarea din gura in gura, folosesti anumite retele sociale, participi la expozitii etc.)
In plus, ce planuri ai pentru imaginea de tip grafic? Aceasta include logo, carti de vizita, brosuri, pliante etc.
Ti-ai creat un sistem sa-ti identifice clientii fideli ca sa-i poti contacta?
Bugetul pentru promovare
Cat vei cheltui pentru a realiza tot ce este mai sus?
Inainte de a incepe? (aceste cifre vor intra in bugetul pentru inceputul unei afaceri)
In curs de derulare?
Pret
Explica metodele care le folosesti pentru a stabili pretul. Pentru cele mai multe afaceri mici, a avea cel mai mic pret nu este o politica tocmai buna. Consumatorii nu tin de pret asa de mult pe cat credeti. Metoda cea mai buna este ca pretul tau sa fie la acelasi nivel cu media de pret al concurentei, iar produsele sau serviciile oferite de tine sa fie de o calitate mai buna
Compara pretul tau cu cel al competitiei. Este acesta mai mare, mai mic, la fel? De ce?
Cat de important este pretul pentru consumatorii tai? Decizia finala pe care o iau consumatorii se raporteaza la pret?
Ce alte servicii oferi clientilor in pretul respectiv? Pot cumpara acel produs in rate?
Locatia
Probabil nu ti-ai ales inca locatia. Acum este timpul sa te gandesti ce locatie vrei si ce vrei ca aceasta sa contina. Multe afaceri mici pot merge bine la inceput chiar daca sunt realizate de acasa.
Vei analiza cum va afecta locatia aleasa consumatorii.
Locatia este importanta pentru consumatori? Daca da, cum?
Daca consumatorii viziteaza aceasta locatie:
Este convenabil pentru tine? Ai destule locuri de parcare? Iti ajunge spatiul interior?
Se incadreaza cu imaginea pe care vrei sa o ai? Asta se asteapta consumatorii sa vada?
Unde sunt localizati competitorii? Este mai bine sa fii langa ei (cum sunt dealerii de masini sau restaurantele tip fast food) sau la o anumita distanta.
Canale de distributie
Cum vinzi produsele sau serviciile tale?
1.Vanzari cu amanuntul
2.In mod direct (comanda prin mail, Web, dintr-un anumit catalog)
3.Angro
4.Agenti de vanzari
5.Licitatii
6.Propriile tale magazine