Plan afaceri model: Exemplu plan de afaceri al unei firme

Datorita numeroaselor intrebari care ne-au fost adresate de catre cititorii site-ului nostru pe baza acestui articol va rugam ca inainte de a citi acest plan sa cititi mai intai urmatorul model plan de afaceri.
Acest model contine peste 150 de intrebari, impartite pe diferite capitole si care te va ajuta sa-ti faci o idee despre cum poti sa-ti faci un plan de afaceri bun si sa obtii o afacere de succes. Pentru a vizualiza acest plan faceti un simplu clik pe urmatorul link: un model plan de afaceri ideal pentru orice tip de afacere.
A. Informatii administrative afacere
Data infiintarii: 03.2010
Obiectivul infiintarii: producerea si importul de mobila, precum si servicii de consultanta si proiectare 3D.
Procent din capitalul intreprinderii detinut de actionari privati romani: 100%
Evolutia numarului de angajati

B. Elemente generale ale proiectului propus:
B.1. Analiza nevoii de proiect
Realizarea unei firme care sa ofere servicii complete in mobilarea unei case, unui hotel sau birou. Aceasta nevoie de proiect a fost identificata in momentul in care, pe aceasta piata, exista o cerere foarte mare neacoperita, iar companiile existente pe piata ofera doar partea de mobilier. Aceasta companie va oferi consultanta pentru concept, va face studii de piata, dupa care livreaza clientului proiectul 3D. In final urmeaza alegerea mobilierului, a electrocasnicelor si a echipamentelor HI-FI.
Un client atunci cand doreste sa-si mobileze o casa trebuie sa-si caute singur mobila, electrocasnicele, echipamentele HI-FI, apoi sa apeleze la alte persoane specializate(instalator , electrician, etc.) pentru instalari. Aceasta companie va avea acele persoane specializate. Astfel clientul nu va trebui decat sa aleaga produsele dorite si nu va mai fi nevoit sa piarda timpul cu alte drumuri.
Este o nevoie atat calitativa, cat si cantitativa, deoarece fiind o companie noua nu este loc de pasi gresiti. O munca facuta fara greseli va genera clienti fericiti. Astfel reputatia firmei creste, iar o reputatie bune va aduce tot mai multi clienti si implicit vanzari mai mari.
B.2. Definirea scopului proiectului
In acest moment pe piata nu este nici o companie care sa ofere toate serviciile pe care aceasta companie le va oferi. Mobexpert, Ikea, Innova nu au posibilitatea de a duce la capat un proiect complet. Aceste magazine pot funiza mobila, dar nu ofera o gama completa de servicii.
Serviciile oferite de firma noastra, vor fi de buna calitate. Vor acoperi orice nevoie a clientului in privinta mobilarii unei case.
B.3. Stabilirea obiectivelor proiectului
Pentru a indeplini scopul proiectului resursele vor trebui utilizate eficient. Pentru a termina o lucrare la timp, competenta si profesionalismul angajatilor sunt vitale, iar acestia vor avea nevoie de aparatura si tehnologie necesara, dar si de un buget corespunzator. Astfel factorii timp, uman, tehnic si economic trebuie sa fie in stransa legatura si utilizati rational.
B.4. Actiuni potentiale ce trebuie desfasurate in afacere:
-infiintarea firmei cu toate documentele legale necesare;
-inchirierea unui imobil si amenajarea acestuia;
-mobilarea spatiului inchiriat;
-achiztia echipamentelor necesare;
-instalarea tuturor softurilor pe calculator, conexiunile la internet si conexiunile imprimantelor;
-angajarea personalului;
-inceperea activitatii propriu zise: promovarea produselor, cautarea de noi clienti, incheierea contractelor, cautarea de firme producatoare de mobila (din tara, cat si din strainatate) pentru a deveni colaboratori.
C. Mediul de piata
C.1. Clienti
La inceput ne vom adresa exclusiv pe piata locala: Bucuresti. Pe viitor vom putea oferii servicii in toata tara. Principalii clienti vor fi marile companii dezvoltatoare de proiecte rezidentiale si hoteliere.
C.2. Sistemul de distributie pentru afacere:
Aceasta companie va fi una intermediara. Nu va fi cea care produce mobilierul. Se vor realiza contracte de colaborare cu firme producatoare de mobila, din tara cat si din strainatate, cu firme de electrocasnice(Beko, Franke etc), produsele fiind cumparate la preturi mai mici decat cele din magazinele de prezentare.
C.3. Concurenta: principalii concurenti pentru afacere vor fi:
a) MOBEXPERT va fi principalul concurent, fiind o companie producatoare de mobilier de birouri si pentru casa. Infiintat in urma cu 15 ani de omul de afaceri Dan Sucu, Grupul Mobexpert este liderul pietei de mobilier din Romania, avand o cifra de afaceri in 2007 de 168 milioane de euro, plasandu-se astfel intre primele 12 intreprinderi europene din industria mobilei. Numai in Bucuresti si in orasele mari, Mobexpert detine 18% din piata de mobilier de casa si 30% din cea a mobilierului de birou. Ambele divizii sunt lider pe pietele de profil din Romania. Grupul are in momentul de fata 9 hipermagazine: 3 in Bucuresti si 6 in tara, urmand sa deschida alte 3.
In anul 2005 a fost desemnata drept cea mai de incredere marca la categoria “mobilier” in urma studiului Most Trusted Brands, realizat pe baza votului publicului.
Detine 8 fabrici in patru centre de productie deschise in Bucuresti, Dej, Targu Mures si Suceava.
In fiecare an grupul investeste peste 2 milioane de euro in utilaje, tehnologii avansate si sisteme noi de productie.
b)IKEA este de asemnea un concurent serios. Primul magazin a fost deschis in Romania la inceputul anului 2007 si comercializeaza produse de mobilier si accesorii.
Grupul suedez incearca sa testeze piata din Romania incercand strategia pretului inalt, introducand preturi mult mai mari decat magazinele din alte tari, bazandu-se pe faptul ca serviciile si produsele oferite sunt unice in Romania si magazinul deschis in Bucuresti este primul din acest lant.
Probabil conducerea magazinului testeaza reactia pietei din Romania, fiind stiut faptul ca la o reactie nefavorabila a pietei se pot ajusta preturile in functie de rezultatele obtinute.
c) Fiind o companie care in urma cu sapte ani comercializa exclusiv bucatarii, Innova acopera o parte considerabila de stiluri de mobilier (classic, mobilier pentru bucatarii, mobila de sufragerie, mobila de lux etc).
Imaginea Innova este strans legata de Minotti, unul dintre furnizorii importanti, iar designerul Rodolfo Dordoni este numele din spatele obiectelor care se bucura de atata succes.
C.4. Pozitionarea produselor societatii dv. comparativ cu cea a concurentei
Compania va avea o gama variata de produse si un raport calitate-pret foarte bun. Firmele producatoare de mobilier cu care se vor semna contracte de colaborare vor produce mobila din PAL si MDF, la preturi mult mai mici decat ale concurentei. Se vor semna contracte cu firme din Italia, care vor furniza mobila de lux, din lemn masiv. Evident pretul mobilei de import va fi mai mare decat cel produs in tara.
In cazul in care un client doreste mobila de import, dar nu isi va permite financiar, aceasta se va reproduce la producatorii de mobila din tara in proportie de 80% la un pret mult mai mic si din alt material.
Buna comunicare, preturile reduse, respectarea contractelor si a termenelor de finalizare si interesul de a satisface clientul vor fi principalele atuuri. Faptul ca va fi o firma care la inceput ea va contacta potentialii clienti este un avantaj pentru ca putem castiga increderea lor. Dezavantujul este acela ca neavand un magazin de prezentare, la inceputul afacerii singurii clienti vor fi cei cu care am luat un contact direct.
C.5. Descrierea pietei pentru produsele/serviciile rezultate din implementarea proiectului
Firma se va adresa in principal dezvoltatorilor de proiecte rezidentiale, hoteliere si birouri din Bucuresti. De asemnea se va cauta semnarea contractelor de colaborare cu arhitectii si agentiile imobiliare, pentru ca prin intermediul lor se poate ajunge la clientul final.
Pentru primul an pe piata estimez semnarea de contracte in valoare de cel putin 100.000 euro.
C.6. Avantajele principale ale produselor/serviciilor societatii:
-pret redus in comparatie cu concurenta(ex: o bucatarie care la Mobexpert are un pret 2000 euro, va fi realizata la un pret de 1700 euro);
-seriozitate si implicare 100% in fiecare proiect;
-respectarea termenlor de predare;
C.7. Activitati de promovare a vanzarilor
Internet: Siteul firmei: aproximativ 300 euro;
Ziare: aproximativ 100 euro pe luna (timp de 2-3 luni);
Fluturasi: aproximativ 50 euro;
Afise: aproximativ 50 euro;
C.8. Alte elemente referitoare la strategia de marketing
In 2009 se va adopta strategia de penetrare a pietei, urmand sa fie adoptata cea de dezvoltare.
D. Investitia planificata si planul de implementare
D.1. Valoarea investitiei totale (total):
Din care: contributia solicitantului: 100 000 euro.
D.2. Scopul investitiei:
Investitie noua.
D.3.Tipul investitiei
Investitia consta in principal in deschiderea propriu zisa a firmei, inchirierea unui imobil, achizita echipamentelor necesare(laptopuri, imprimante, mobila etc), achizitia de licente.

D.4. Descrierea investitiei planificate
Investitia va fi una destul de ridicata, deoarece piata pe care intra este deja foarte dezvoltata, pe langa companiile mari (Mobexpert, Ikea) existand si alte companii mai mici.
Serviciile si produsele oferite trebuie sa fie de cea mai buna calitate pentru a castiga cat mai multi clienti si pentru a semna contracte cat mai repede.
In urma unui studiu efectuat am descoperit ca foarte multe persoane care au un imobil nou se plangeau ca au trebuit sa umble foarte mult si sa caute prin multe magazine mobila si cand au gasit ce doreau preturile erau fie foarte mari, fie in cazul in care cumparau, termenele de predare erau depasite si seriozitatea si profesionalismul nu se ridicau la standardele necesare.
Noi vom elimina acest disconfort in randul clientilor.
D.5. Crearea de noi locuri de munca
Nr. Crt Explicatii An 1
1 Director general 1
2 Director comercial (economist) 1
3 Agenti de vanzari 3
4 Designer imobiliar 1
5 Contabil 1
6 Instalator 1
7 Electrician 1
D.6. Tara de origine a bunurilor achizitionate
Tara de origine a bunurilor achizitionate este Romania:
- Calculatoare (laptopuri): E-mag;
- Mobilier facut la comanda in Bucuresti;
- Imprimanta/Scanner: E-mag;
- Masina: Opel Astra (Gold & Platin Bucuresti);
D.7. Programarea in timp a implementarii investitiei
Data estimativa de incepere: martie 2009
Data estimativa de terminare: sfarsitul lunii aprilie-inceputul lunii mai.
Data estimativa pentru intrarea in productie la intreaga capacitate: inceputul lunii iunie.
Planificarea lunara pentru implementarea activitatii:
1. 1-28 martie obtinerea documentelor necesare deschiderii firmei;
2. 28 martie-16 aprilie cautarea unui sediu si semnarea contractului de inchiriere;
3. 17 aprilie – 20 aprilie achizitia si aranjarea mobilei;
4. 20 aprilie – 22 aprilie achizitia si instalarea calculatoarelor si perifericelor;
5. 22 aprilie – 30 aprilie angajarea personalului;
6. 3 mai -9 mai ultimele verificari inaintea inceperii activitatii;
7. 10 mai inceperea activitatii propriu zise;
D.8. Aspecte legale relevante
Inregistrarea firmei la Registrul Comertului, obtinerea tuturor actelor necesare si obtinerea tuturor licentelor necesare.
E. Ipoteze/presupuneri economice:
E.1. Situatia previzionata a vanzarilor:
a) Vanzari (mobila,instalari): 100.000-150.000€
Total venit: 100.000-150.000 euro.
b) Cheltuieli:
Energia si utilitati:
- Electricitate: 40€ * 12 luni= 480€;
- Apa: 30€ * 12 luni=360 €;
- Pachet telefonie si internet: 50€* 12 luni=600€;
- Abonament telefonie mobila: 9 numere de telefon: 300€ * 12luni=3600€.
Salarii:
Director General: 600€* 12 luni=7200€
Director Comercial: 400€* 12 luni=4800€
Agenti vanzari: – full time – 2: 2* 300€ * 12 luni=7200€
-part time -1: 150€ * 12 luni= 1800€
Instalator, Electrician: 2*150€* 12 luni=3600€
Designer imobiliar: 250€ *12 luni=3000€.
E.2. Ipoteze/Presupuneri
La inceput cifra de afaceri nu va creste foarte mult, datorita crizei financiare, dar in urmatorii 4-5 ani va creste considerabil.
De asemenea va creste si numarul angajatilor cu 50% in urmatorul an.
F. Profilul afacerii si cadrul organizational:
F.1. Informatii despre societate
Inaintea infiintarii acestei societati am mai profesionat in acest domeniu, dar nu in postura de actionar. Cred ca experienta acumulata ma va ajuta in deschiderea acestei noi companii.
Un factor relevant care va aduce un avantaj companiei va fi disponibilitatea angajatilor de a se deplasa pentru intalnirile cu clientii.
Nu uita sa vizitezi si rubrica Francize si oportunitati unde vei putea afla informatii despre cele mai vandute francize ale anului 2010.